– Post 16, The Education People
Introduktion
Vi kommer utan tvekan alla att minnas att vi fick frågan ‘Vad vill du bli när du blir stor?’. Denna fråga ställdes av en rad vuxna till fattiga intet ont anande barn, under hela deras barndom. De flesta av oss hade en dröm om hur att bli “vuxen” skulle se ut, från att bli läkare eller lärare, fiskare, till att jobba i en butik och sälja glass, kanske bli dansare eller till och med astronaut. Vi hade vilda fantasier och höga förväntningar på att gå in i en karriär, när vi lämnade skolor, som vi verkligen skulle trivas i. Vi måste trots allt njuta av vilken roll vi än går in i, de flesta av oss kan nu räkna med att arbeta i 50 år innan vi kan se till att ta ut en statlig pension.
Verkligheten
Vuxna har ofta bestämt sig för vilka förmågor barn har som de känner både personligen och yrkesmässigt när barnet är 7 år, i stort sett baserat på akademiska prestationer under sin korta tid i skolan och genom att jämföra kamrater. Dessa antaganden, om de inte utmanas, kan bli negativa när det gäller hur vi värderar unga människor och börjar förutsäga framtiden för deras karriärvägar.
Vi påverkas alla av vad som finns runt omkring oss, och för ett barn som har behov av specialpedagogik, och/eller ett fysiskt eller sensoriskt krav (SEND
specialpedagogiska behov och funktionsnedsättningar) är det ännu mer relevant. Det är hur karriärstrukturs teorin utspelas – barn till läkare blir läkare, barn till byggare blir byggare, detta händer på alla arbetsmarknader och över alla klassgränser. I en undersökning ville 70 % av eleverna bli lärare – det är det enda jobbet de stött på regelbundet!
Sedan finns det välmenande vuxna som ger vad de ser som råd, som “Du är bra på att laga mat, varför blir du inte kock?” Du är duktig att arbeta med händerna, du borde jobba med hantverk’. Eller “Du kan bättre än att vara frisör, du har en bra hjärna”. Allt ovanstående är inget annat än slumpmässiga åsikter om förutfattade meningar; ingen är professionell karriärrådgivning och vägledning, och ingenting ger den unga personen möjlighet att utforska arbetsmarknaden och förstå sina unika talanger, färdigheter och personligheter. I bästa fall är det stereotyper och i värsta fall skadar det en ung persons självkänsla, självförtroende och framtidsutsikter.
Alla jobb är lika värdefulla i samhället, fysiska eller akademiska eller en kombination av de två, jag för min del skulle bara lita på att en professionell frisör rör mitt hår! Lägg till ett särskilt utbildningsbehov i mixen och antagandena för dessa ungdomar kan begränsas ytterligare.
Implementeringen av Supported Employment i skolor
Lärare har en tung läroplan av nationella standarder att leverera i skolor i linje med myndigheternas krav – mäta resultat i termer av resultat och mål i olika nyckelstadier. Det kan lätt hända att man tappa ur sikte det vi går i skolan för, det vill säga att gå in i vuxenlivet, förberedda och redo att börja arbeta – hur det yrkesvalet än kan se ut.
För att eleverna ska kunna fatta välinformerade realistiska beslut om sin karriärväg måste de förstå följande:
- Självkännedom: Vad gillar jag? Vad är jag bra på? Vad håller mig tillbaka?
- Möjlighetsmedvetenhet: Vilka jobb kan jag göra? Var kan du jobba?
- Information: Hur ser arbetsmarknaden ut? Vilka kvalifikationer/färdigheter behöver jag?
- Övergång: Vilka nästa steg måste jag ta? Var kan jag studera?
Karriärvägledning levererad av kvalificerade karriärproffs är det enda sättet att hitta opartisk, mätt vägledning.
Studenter med särskilda utbildningsbehov (SEND) förbises ofta när det gäller att prata om anställning i tidig ålder. Det är aldrig för tidigt att titta på vägar efter att ha lämnat skolan och tydligt förstå hur arbetet i arbetet är. Arbetslivet är en lång period, det är viktigt att vi hittar arbete som vi vill göra, gör oss lyckliga och ger den livsstil vi behöver, vare sig det är 8 timmar i veckan eller 40. Arbetsgivare säger till oss att de inte letar efter dem med den högsta kvalifikationen utan snarare de som vill arbeta, är pålitliga och har drivkraften att lyckas.
På The Education People har vi arbetat med Skolor i Kent och lanserat Supported Employment in Schools Framework. Detta syftar till att höja ambitionerna hos elever med SEND genom att utbilda och vägleda lärare, guvernörer och annan skolpersonal för att göra karriärvägar i för sina elever och föräldrar. Programmet är i linje med Ofsted och Gatsby se länkar nedan Benchmarks och innehåller delar av de 5 stadierna av Supported Employment och dess 12 kärnvärden till nuvarande karriärstrategier. Programmet ger skolor praktiska metoder och verktyg för att engagera sig med både elever och arbetsgivare. Yrkesprofilering lärs ut till skolorna för att få i gång ett samtal i unga år om ämnen som drömjobb, kompetens, föredragna miljöer och hinder för anställning. Arbetsgivare värderas lika mycket som studenterna, bara genom att överbrygga klyftan kan vi förbereda eleverna för världens värld, det här handlar om att förbereda eleverna för en arbetsplats som passar arbetsgivarens behov.
Programmet är uppdelat i tre distinkta områden, det första är en konsultation för att bedöma vad som redan finns på skolan. Den andra innebär formell utbildning av Supported Employment Modellen som specifikt skulle gynna varje skola, beroende på deras individuella behov, och den tredje etappen som erbjuder mentorskap till personal för att integrera modellen i läroplanen och bygga in utbildningen.
En lika viktig del av programmet fokuserar på att engagera sig med arbetsgivare, det stödjer skolan att förstå behoven hos lokala och nationella arbetsgivare och hur man bäst samarbetar med dem. Praktisk utbildning och stöd ges kring hur man gör detta i en hektisk skolmiljö där tidsbegränsningar är en nyckelfaktor, samt med tanke på den tid arbetsgivarna har till förfogande.
Feedback från skolor är mycket positiv och gör den direkta kopplingen mellan vad skolor kan lägga in i sin läroplan för att höja ambitioner för elever med SEND och hjälpa till att planera för övergången till sysselsättning. Arbetsgivare har berättat för oss att programmet stödjer dem att arbetar med engagerade studenter med SEND och förstår vilken tillgång denna potentiellt outnyttjade pool av underbara unga människor kan tillföra arbetsplatsen.
Resultat visar att genom att öppna elevernas sinnen med SEND, och deras stödnätverk, kan eleverna gå vidare till meningsfulla karriärmöjligheter. Genom att förbereda sig för vuxenlivet och framgångsrikt gå över från utbildning till anställning kan unga människor med SEND bli uppfyllda samhällsmedlemmar där de har möjlighet att värderas som anställd, självständig och leva ett tillfredsställt liv.
Och JA, det är okej att inte veta vad du vill bli när du blir stor, du behöver bara veta hur du utforskar karriärvägar, förstår vad arbetsgivare letar efter och söker lämpligt stöd när du är redo att ta nästa steg.
Goda karriärvägledningsperspektiv från specialpedagogiska behov och funktionsnedsättningar
Supporting SEND – GOV.UK (www.gov.uk)
The SEND Gatsby Benchmark Toolkit 1051_SEND Gatsby Toolkit Refresh V8.pdf (careersandenterprise.co.uk)