IEP Yearbook 2023: Berättelser från sektorn – Suneal Ram Kissun AIEP

Arbetsmarknadsssektorn är en fantastisk arbetsplats, och vi är glada över att kunna dela med oss av dessa inspirerande berättelser till våra medlemmar och sektorn i stort för att berätta om det fantastiska arbete som yrkesverksamma inom sektorn gör dag ut och dag in. Den här samlingen av inspirerande berättelser kartlägger anställbarhetsproffsens anmärkningsvärda prestationer och inlärningsresor sedan starten av IEP 2012.

Här är ett inspirerande årsboksinlägg från…

Suneal Ram Kissun AIEP | Chef, Social Impact Partnerships, 2U

 

Vad gjorde du för 12 år sedan?

Jag var chef för medlemskap och marknadsföring för Association of Employment and Learning Providers, ett nationellt medlemsorgan för handel
, som representerar oberoende utbildningsanordnare/intressenter som är involverade i tillhandahållandet av lärlingsutbildning och program för återgång till arbetet, inklusive lärande på arbetsplatsen. Under denna period hade jag förmånen att samarbeta med Janette Faherty FIEP, som anförtrodde mig uppgiften att utforma och etablera en ny identitet för ett nytt professionellt medlemsorgan som ägnar sig åt yrkesverksamma/utövare inom arbetsmarknadssektorn – IEP.

Min tidigare koppling till Janette går tillbaka till början av 90-talet när hon var VD för en autonom utbildningsorganisation i norra London, Training Network Group (TNG) som blev AVANTA och senare förvärvades. TNG samarbetade främst med Department of Works & Pension och tillhandahöll program för återgång till arbetet, jobbklubbar och bidrog till New Deal-programmet som initierades av Labour-administrationen under premiärminister Tony Blair. Detta samarbete utvidgades till att bilda partnerskap med utbildningsdepartementet, vilket innebar nationellt tillhandahållande av kompetensprogram som praktik och lärlingsutbildning. Jag antog rollen som marknadschef 1994 fram till min avgång 2000 för att leda marknadsavdelningen på ett FE College i södra London.

När Janette arbetade som medlemsansvarig på AELP kontaktade hon mig i början av 2012. Hon, tillsammans med andra seniora ledare från sektorn, sökte hjälp med att etablera varumärkesidentiteten för en aspirant yrkesorganisation. Visionen var att tillhandahålla erkända yrkeskvalifikationer för erfarna utövare, chefer och talanger i början av karriären – en anmärkningsvärd strävan med tanke på att det vid den tiden saknades en formell process för att erkänna och registrera tidigare lärande och erfarenhet inom sektorn. IEP var tänkt som en förvaringsplats för att dokumentera verksamheten hos personer som är verksamma inom detta område. I den rapport som Janette m.fl. tillhandahöll betonades behovet av att varumärket IEP ska vara lätt att känna igen av yrkesverksamma och nationella intressenter som är involverade i initiativ för arbetskraftsutveckling och anställbarhet.

Design- och reproduktionsprocesserna skulle vara okomplicerade och hålla sig inom ramen för en blygsam marknadsföringsbudget som Janette hade tilldelat. Efter flera samarbeten med styrorganet skapade jag en tvåfärgad rundad ikon med organisationens namn. Detta emblem skulle fungera som hörnstenen i all marknadskommunikation under den tid som föregick förekomsten av sociala medier och digital marknadsföring. För att navigera i de begränsade resurserna producerade jag en serie tryckta IEP-material, inklusive en distinkt medlemsnål, som erbjöd utövare ett konkret erkännande och ett sätt att visa upp sin tillhörighet. Den nya logotypen presenterades av Janette ungefär åtta månader senare vid en nationell AELP-konferens, vilket var i linje med budgeten och uppfyllde det fastställda uppdraget.

Vad gör du nu?

Jag är social impact partnership manager för den brittiska regionen för 2U/edX, ett amerikanskt utbildningsteknikföretag som har kontrakt med ideella högskolor och universitet globalt för att bygga, leverera och stödja online-examen och icke-examensprogram. Dessutom initiativ för utveckling av arbetskraften med social påverkan för att hjälpa lågutbildade vuxna och arbetslösa vuxna att få roller i början av karriären inom den digitala tekniksektorn i USA och Storbritannien.

Vad har du lärt dig på vägen?

Det har varit en rik och tillfredsställande resa inom yrkesutbildning och kompetens under de senaste två decennierna. Det har funnits några viktiga inlärningsteman som sticker ut från min reflektion när jag har besvarat den här frågan. För det första, globalt samarbete: mitt aktiva engagemang i yrkesutbildning har gett möjligheter att samarbeta med yrkesverksamma, inte bara i Storbritannien utan också runt om i världen.

Detta globala perspektiv ger sannolikt olika insikter och tillvägagångssätt inom området.

Bygga relationer: betoningen på att bygga långvariga samarbeten och vänskap indikerar det värde jag lägger på relationer inom mitt professionella nätverk. Dessa relationer kan vara avgörande för att främja en stödjande och samarbetsinriktad gemenskap.

Förespråkande av kompetens och livslångt lärande: Mitt engagemang för att främja värdet av kompetens och arbetsplatsförlagt lärande tyder på ett engagemang för tanken att kontinuerligt lärande är viktigt under hela karriären. Detta är i linje med arbetets föränderliga karaktär och behovet av anpassningsbara färdigheter.

Inkludering och mångfald: Genom mitt arbete med att lyfta fram vikten av inkludering och mångfald på arbetsplatsen återspeglar skapandet av vägar för individer från underrepresenterade grupper mitt engagemang för jämlikhet och att ge möjligheter för alla.

Mentorskap: Att vara mentor för unga människor och vuxna som är på väg in i sina karriärvägar gör det möjligt för mig att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter. Erbjuda vägledning och råd som kan ha en betydande inverkan på deras professionella utveckling.

Värderingar om tillit, integritet och vänlighet: Jag inser vikten av tillit, integritet och vänlighet när man bildar samarbeten och betonar vikten av etiska och positiva relationer. Dessa värderingar bidrar till en hälsosam och stödjande professionell miljö. Transparens och engagemang: att visa sin transparens och sitt engagemang är avgörande i professionella miljöer. Det bygger förtroende och trovärdighet, vilket förbättrar min förmåga att leda och samarbeta effektivt.

Kontinuerligt lärande: att vara öppen och villig att bli förvirrad återspeglar ett tillväxttänkande. Denna inställning tror jag är värdefull i ett ständigt föränderligt landskap där
anpassning och lärande är pågående processer och dessa erfarenheter har format mitt perspektiv.