Heather Ette FIEP Heather Ette FIEP |
Chef för marknadsföring, kommunikation och varumärke | IEP
Vad gjorde du för 12 år sedan?
Jag arbetade för ett IT-företag som heter Empowering Communities som hade ett etiskt syfte, att ansluta sig till offentliga tjänster som polisen, socialtjänsten och stödjande myndigheter för att göra det möjligt för dem att dela information så att de kan ge stöd från flera byråer för att hjälpa utsatta människor. Det var ett syfte som låg mig varmt om hjärtat och som gjorde att jag kände att jag gjorde skillnad. Med två små barn kände jag mig väldigt lyckligt lottad som fick friheten att arbeta hemifrån och inte behöva förlita mig på barnomsorg och jag älskade att kunna prata med människor som poliser och skyddsspecialister som strävade efter att tillhandahålla mer holistiska tjänster som gav stöd runt människor. Det var inspirerande att höra deras berättelser och förstå hur mycket tid, ansträngning och omsorg de som arbetade i frontlinjen gav dem de arbetade med.
Vad gör du nu?
Jag är chef för marknadsföring, kommunikation och varumärke för IEP. Jag gick med i IEP 2015 och under åren har det varit spännande att se organisationen växa och utöka sitt erbjudande och sin verksamhet till flera länder utomlands och att vara en del av det. Mitt jobb ger mig friheten att vara kreativ, är utmanande och omväxlande. Ingen dag är den andra lik och det finns aldrig en tråkig stund. Jag har förmånen att få arbeta med en underbar och begåvad grupp människor, mina IEP-kamrater som är ett stödjande och dedikerat team som ständigt strävar efter att vara det bästa de kan vara. Jag arbetar också med Belina GRoW, ett otroligt team som är specialiserat på att stödja kvinnor, särskilt mammor, i deras resa mot utbildning, träning och sysselsättning. När jag pratar med GRoWs deltagare blir jag alltid imponerad av deras berättelser och deras tacksamhet för det stöd de har fått från teamet. Nästan alla säger att det är deras självförtroende och motivation som de behöver hjälp med innan de kan börja sin resa och att det är specialiststöd från människor som verkligen förstår och lyssnar som gör skillnaden. Jag är tacksam över att få arbeta i denna fantastiska sektor och med så inspirerande organisationer och människor som arbetar outtröttligt för att hjälpa till att förbättra andras liv.
Vad har du lärt dig på vägen?
Att människor som arbetar i frontlinjen har ett utmanande jobb, och för att vara verkligt effektiva måste man sätta personen de hjälper i centrum i alla insatser. Detta kräver ett aktivt lyssnande och förståelse för deras problem, bekymmer och utmaningar. Det kräver att man bygger en relation baserad på förtroende. Det krävs en speciell person med empati, motståndskraft, färdigheter och kunskaper för att göra detta arbete bra. Sektorn för anställningsbarhet är ett utmärkt exempel på människor som besitter dessa färdigheter och gör detta arbete dag ut och dag in. Jag introducerades till denna sektor, och specifikt IEP, av min gamla vän och mentor, Paul Wolstencroft. Han arbetade med IEP vid starten och utvecklade vår CRM och hemsida. Paul gick tyvärr bort 2023, men jag kommer alltid att minnas honom som en som lyssnade och var snäll, lugn, rolig och så kunnig och skicklig. Han gav mig mitt första jobb inom marknadsföring när jag var 18. Paul trodde på mig, uppmuntrade mig och visade mig hur man gör saker när jag inte visste. Det var detta en-till-en-stöd byggt på förtroende som gjorde stor skillnad för att hjälpa mig att nå mina mål. Jag har uppnått så många av dem och jag har Paul att tacka för att han satte mig på denna karriärväg och varit en konstant i mitt liv i över 30 år.