I fredags firade Manpower Matchning 10 år.
I en kort intervju med Lena Molin, dess grundare berättar hon följande:
Hur började allt Lena?
Efter påsk 2014 blev jag tillfrågad om att starta upp och testa av förfrågningsunderlaget stöd och matchning som precis hade släppts från Arbetsförmedlingen.
Första december 2014 startades affären STOM upp nationellt och 15 dec kom första beslutet in till Manpower och två veckor senare kom första kandidaten in i programmet.
Efter tre månader så hade vi fått in 1000 kandidater i programmet.
2015 så startades Manpower Matchning och vi separerade vår verksamhet från Manpower AB
2016 vann Manpower Matchning årets affär inom Manpower koncernen i Sverige.
Under åren så har bolaget växt och tvingats anpassa sin kostym efter marknaden men idag finns vi på 40 tal orter och flera kontor på vissa orter. Under dessa 10 år har över 38000 kandidater passerat vår verksamhet och över 16300 fått hjälp till nytt arbete eller studier vilket motsvara ca 43% i resultat
Vilka har varit era viktigaste framgångsfaktorer?
Ett eget individuellt anpassat program för kandidaterna samt våra systemstöd främst TalentLMS och workbuster och sist men inte minst fantastiska och engagerad personal som alltid gör det lilla extra som gör skillnad på arbetsmarknaden.
Vad har varit roligast och gjort störst avtryck på dig under dessa 10 år?
Att vi har fått möjligheten att göra stor samhällsnytta och alla fantastiska personer, både anställda och kandidater man träffat genom åren. Vinna årets affär var en milstolpe och en bekräftelse på det goda arbetet vi gjort och fortsätter att göra.
Hur ser du på de kommande tio åren?
Manpower matchning behöver fortsätta att vara och även öka sin flexibilitet på marknaden då den kontinuerligt fluktuerar och försändrars och jag tror det blir en av flera framgångsfaktorer för bolag i denna bransch de kommande åren.
Och självklar en ledande aktör på marknaden för arbetssökande och det självklara valet.